Vejledning til brugere af årstidernes hus

Download vejledning PDF

Årstidernes Hus

Booking og betaling af Årstidernes Hus
Hvis du vil låne Årstidernes Hus, skal du indgå en låneaftale med Foreningen Vaarst Uret. Huset udlånes til skoler, institutioner, foreninger eller borgere, der ønsker at afholde et kulturelt/socialt arrangement. Ved et arrangement forstås, at der højst må inviteres 50 personer. Ved større arrangementer skal bestyrelsen kontaktes, og der tages stilling til arrangementets art fra gang til gang.
På Vaarst By hjemmeside, www.vaarst.dk kan du se, hvornår huset er ledigt. Kig under ”Kalender/Booking” og ”Booking af Årstidernes Hus”. Herefter skriver du en mail til aarstiderneshus@gmail.com og fortæller, hvornår du gerne vil låne huset, og hvad formålet er. Angiv venligst et telefonnummer til en kontaktperson. I løbet af et par dage får du besked tilbage om huset er ledigt, og det bliver reserveret til dig.
Det koster 500 kr. at låne huset til et dagsarrangement fra kl. 10.00-22.00.
Beløbet skal indbetales på konto: Reg.nr. 9226 konto nr. 458-00-91836 senest en uge efter, at du har fået besked om, at huset er reserveret til dig – ellers bortfalder reservationen.
HUSK at anføre låners navn og dato for arrangementet på indbetalingen.
Huset udlejes kun én gang om dagen.
Hvis en låner gerne vil bruge huset til morgenmad efter overnatning i shelters, skal huset bookes to dage, og der skal betales for 2 dage. Shelters kan ikke bookes.
Huset kan ikke bookes i juli måned.
Huset kan kun udlånes til personer over 21 år. Der skal være minimum 1 voksen til stede i huset og minimum 1 voksen pr. 10 børn.
Vaarst Uret er et offentligt rekreativt område, så derfor må andre gerne opholde sig på området samtidig med at huset er lånt ud. Dette gælder også terrasseområde og grill.

Adgang til huset - nøgle og tilkørsel og handicapadgang.
Nøglen til huset hænger i nøgleskabet til højre for døren i Årstidernes Hus. Koden til nøgleskabet oplyses, når du har betalt for arrangementet. Vi har fået ny adresse: Skovskrænten 30, 9260 Gistrup, men det vil nok være hensigtsmæssigt også at opgive den gamle adressen: Vaarstvej 222A, 9260 Gistrup, a.h.t. GPS’er.
Kørsel med bil, knallert og crosser er ikke tilladt på området. Der må bringes varer op til huset, men parkering skal foregå på parkeringsarealet ved infotavlen. Handicapparkering ved huset er tilladt. I nøgleskabet er der en nøgle til bommen. Husk at lukke bommen, så det ikke er muligt at køre op til huset.
På toilettet er der en handicaprampe, der kan opstilles udenfor, så kørestolsbrugere kan komme op på terrassen ved huset.

Toilettet
Toilettet er åbent alle ugens dage fra kl. 7:00 til kl. 19:00.
OBS for at åbne døren skal du holde den hvide kontakt til venstre inde samtidig med at du skubber til døren.
For lånere af huset, som har lånt en nøgle, er der selvfølgelig mulighed for at bruge toilettet efter kl. 19:00. Benyt låsen i den sorte boks til venstre for døren.

Brug af huset - faciliteter
Inventar
Der er siddeplads til 27 personer i huset.

Der er to kaffemaskine, elkogekedel, termokander, 4 induktionskogeplader, mikroovn, lille varmluftsovn, køleskab med lille fryser og dobbeltvask med varmt vand.

Der skrues op og ned for temperaturen af det varme vand i depotet, hvor vandvarmeren sidder til venstre for døren. Vandvarmeren skal altid stå på minimum FROSTFRIT.
Der er ingen garanti for antallet og udseende af kopper, tallerkener, glas, bestik, gryder, skåle m.v. i køkkenet. Så medbring evt. selv service eller tjek om der er, hvad du skal bruge.
HUSK at medbringe klude, viskestykker og opvaskemiddel.

Grill
Der er opstillet grill ved huset, som er til fri afbenyttelse. Inden brug skal du rengøre grillen. Efter brug skal de varme grillkul blive i grillen, hvorefter den efterlades til de næste brugere. Der står en spand på terrassen, hvor den kolde aske fyldes i.

Toilet
Der er handicapvenligt toilet, som indeholder et voksentoilet og et børnetoilet. Toilettet er tilgængeligt for brugere af Årstidens Hus og alle andre besøgende i Vaarst Uret. På toilettet er der en handicaprampe, der kan opstilles udenfor, så kørestolsbrugere kan komme op på terrassen ved huset.
Der er ekstra sæbe, poser og papir i depotet.

Vand
Der er vand udenfor ved udekøkkenet, som kan benyttes i sommerhalvåret.

Varme
I vinterperioden er varmepumpen indstillet på 10° C. Du kan regulere varmen ved hjælp af fjernbetjeningen under varmepumpen til venstre for døren. På væggen hænger en instruktion til varmepumpen.
OM VINTEREN skal du huske at sætte termostaten tilbage på 10° C, når du forlader huset.
I sommerperioden er varmepumpen slukket, men du kan selv starte den, hvis du synes der er koldt.
OM SOMMEREN skal du huske at slukke for varmepumpen, når du forlader huset.

Depot
Der er legeredskaber, bolde, boldpumpe og cykler på depotet til fri afbenyttelse.
HUSK at sætte det hele på plads inden huset forlades.

Hunde
Hunde må ikke komme ind i huset, men skal bindes udenfor.
Hunde skal altid være i snor og ”hundeposer” SKAL benyttes.

Rygning
Rygning er ikke tilladt hverken i huset eller på toilettet.

Brug af området – Vaarst Uret

Lys
Der er opsat lamper op til Årstidernes Hus. Lamperne kan tændes ved den første og sidste lampe. Lamperne er tændt i 10 minutter, hvorefter de slukker automatisk

Bål og brænde
Du må kun tænde bål på de etablerede bålsteder. Ved teltlejr må der etableres bålsteder til madlavning ved shelterpladsen. Du skal selv medbringe brænde. Du må ikke fælde eller indsamle træ i området.
I tørkeperioder er bål forbudt.

Kørsel
Kørsel med bil, knallert og crosser er ikke tilladt på området. Der må bringes varer op til huset, men parkering skal foregå på parkeringsarealet ved infotavlen. Handicapparkering ved huset er tilladt. I nøgleskabet er der en nøgle til bommen. Husk at lukke bommen, så det ikke er muligt at køre op til huset.

Overnatning i telte og shelters
Musik m.m. skal dæmpes efter kl. 22 af hensyn til beboerne i nærheden.
Efter overnatning i telte og shelters skal området ryddes op og shelters skal fejes.
Shelters kan ikke bookes.

Efter brug – oprydning, rengøring, aflevering af nøgle

Affald og oprydning
Du skal selv bortskaffe ALT affald efter endt brug af huset, da skraldespanden ved huset kun bliver tømt hver 3. måned. Tomme flasker, overskydende mad, affaldsposer i køkkenet, emballage, dåser m.m. må ikke efterlades i eller ved huset, da det tiltrækker skadedyr.
Der skal ryddes op både udendørs og indendørs. Husk at låse til depotet og sætte legeredskaber, bolde, boldpumpe og cykler på plads i depotet.

Rengøring
Borde, bænke og måtter skal gøres rene.
Toilettet skal gøres rent og gulvet skal vaskes.
Der skal vaskes op, service og bestik skal stilles på plads og køkkenbord, vask, ovn og komfur skal gøres rent. Gulvet skal vaskes.
Der er ekstra sæbe, poser og papir på depotet.
Borde og stole stilles på plads efter bordplanen, som hænger i huset.

Aflevering af nøgle
Når du forlader huset skal du huske at låse og aflevere nøglen i postkassen hos Camilla Bach Jensen, Skovskrænten 2 (tidligere Vaarstvej 220 A).
Kommentarer
Når I er kommet hjem efter en dejlig dag i Årstidernes Hus, må I gerne sende en mail til aarstiderneshus@gmail.com og fortælle os om evt. mangler og defekter og hvad I synes om Årstidernes hus og Vaarst Uret.

Vaarst Urets bestyrelse
August 2018